sobota, 3 listopada 2012

Anioł

                  Każdy z nas w swoim życiu zdobywa różne doświadczenia. Złe, dobre... każde z nim wzbogaca na w jakiś sposób.
                 Miałem okazję brać udział w pewnym projekcie związanym ze sztuką.Cel szczytny bo związany z Hospicjum  dla dzieci...oswajanie trudnego tematu poprzez sztukę....produkt finalny tego przedsięwzięcia to ceramiczny anioł wykonany pod bacznym okiem mistrza rzeżby.




Mój "kawałek" anioła to głowa, wykonana oczywiście pod okiem mistrza.

                 Jako wprawki do wielkiego "dzieła" wykonywałem różne rzeczy z gliny,poznając jej materię.
Jedną z takich wprawek był żydowski anioł wykonany przeze mnie, wypalony, poszkliwiony i znów wypalony.Nie znałem wtedy jeszcze różnych pojęć w judaizmie.Nie wiedziałem także że istnieją Anioły.















                                                      


                                    

                                     Majmonides pisze, że istnienie aniołów nie wymaga dowód bowiem zawarte jest w Torze.Aniołowie to pośrednicy pomiędzy Bogiem a tym co istnieje.Sfery się poruszają za ich pośrednictwem a ruch jest przyczyna powstawania rzeczy.Aniołowie kierują zachowaniami ludzi i zwierząt bowiem Anioł jest wysłannikiem i każdy kto ma do wypełnienia jakieś zadanie jest Aniołem.Aniołowie są świadomi tego, co czynią i mają wolną wolę jedynie w zakresie zadań im powierzonych, a „my mamy wolną wolę w zakresie swojej mocy”. Różnica między aniołami a ludźmi jest taka, twierdzi Majmonides, że to, co czynić potrafi człowiek, sytuuje się na najniższym stopniu doskonałości i że nasze działania są poprzedzone nie-działaniem, podczas gdy aniołowie zawsze czynią dobro i są aktywni od swego zarania. W tym sensie anioły są świętsze niż ludzie.(P.Śpiewak)
                     W koncepcjach kabalistycznych Anioł -malach jest wysłannikiem i pośrednikiem między górą a dołem.Może być zarówno emisariuszem między Bogiem a niższymi światami ale również przenosić posłanie z dołu do góry.
                      W Talmudzie czytamy, że "każde słowo emanujące z Boga tworzy anioła" co znaczy, że istnieją anioły dobrego słowa.Człowiek,który się modli czy kieruje swój umysł ku Bogu tworzy Anioła.Świat aniołów jest to świat dostępny takim duchom jak Mojżesz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz